*

Maria Ohisalo Köyhyyden torjunta on politiikan tärkein tehtävä!

Kaikki blogit puheenaiheesta Maankäyttö

Suomessa metsänhoidon asiantuntemusta

Markku Remes on metsänhoidon asiantuntija Suomen metsäkeskuksesta ja kertoo Suomen Kuvalehden kirjoituksessa, että ”Suomessa luonnontuhojen määrä on saatu hyvin alhaiseksi hyvän metsänhoidon, lainsäädännön valvonnan ja viranomaistyön yhteisvaikutuksena.”

 

https://suomenkuvalehti.fi/digilehti/412017/puheenvuoro-140

 

Nopeammin ja korkeammalle

Helsingin rakentaminen aiheuttaa päänvaivaa sukupolvi toisensa jälkeen. Onneksi sentään Engel kumppaneineen on jo 1800-luvun alussa tehnyt tänne ruutukaavan, muuten ei tiedä, minkälaisia kärrypolkuja joutuisimme edelleen kulkemaan.

Kaavoituksesta kasvun eväitä

Vuosikaudet jatkuneeseen talouden alavireeseen näkyy pieniä toivon merkkejä. Työttömyys on vähentynyt kautta maan. Kaupan alalla työ lisääntyi aukioloaikojen vapauttamisen myötä ja kilpailukykysopimuksen tuoma vakaus luo myönteistä ilmapiiriä investoinneille.

Tehokas kaavoitus on eräs kasvun edellytys. Monissa tapauksissa kaavoitus valituksineen jarruttaa rakentamista ja investointeja. Tähän tarjotaan osaltaan ratkaisuja eduskunnan käsittelyssä olevassa hallituksen esityksessä maankäyttö- ja rakennuslaiksi.

Miksi meitä ulkopaikkakuntalaisia pitäisi kiinnostaa Malmin lentoaseman tuho?

Seurasin tänään Helsingin Malmin lentokentällä käydessäni lentoasemaympäristön vilkasta elämää. Lentoaseman aidan takana oli runsaasti ulkoilevaa yleisöä, jotka katselivat kentän toimintaa, lentokoneita ja historiallista miljöötä. Jotain rauhoittavaa kauniissa keväisessä päivässä Malmin lentokentällä todellakin oli.

Oikorata Lohjan ja Vihdin kautta Espooseen

Länsi-Uusimaa on saatava ratayhteyden piiriin. Uusimaa toimii Suomen talouden veturina, mutta suuret asuinkunnat kuten Vihti ja Lohja ovat liikenteeltään edelleen kumipyörien varassa. Uusimaa on jo nyt yhtenäistä työssäkäyntialuetta, joten sekä taloudellisista että ympäristösyistä liikenteen painopistettä tulisi siirtää raideliikenteeseen.

Väylänpito maakunnille

Valtiovarainvaliokunnan mietintö ensi vuoden budjetista sisältää Espoolaisille riemunaiheen, sillä Länsimetron jatko Kivenlahteen on saamassa sinetin. Raide-Jokerille ei sen sijaan ole herumassa rahoitusta, joten sen toteutus siirtyy jonnekin määrittelemättömään tulevaisuuteen. Raide-Jokeri tarvitsisi yhtä voimakkaan lobbausorganisaation kuin Länsimetro, sillä väyläinvestointien rahoitusmalli on perustavanlaatuisesti rikki.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä