Maria Ohisalo Köyhyyden torjunta on politiikan tärkein tehtävä!

Kaikki blogit puheenaiheesta Koulutuksen kehittäminen

Mikä susta tulee isona?

Varmasti jokainen meistä on joskus nuoruudessaan kuullut sen omituisen kysymyksen, jonka aikuinen lapselle, nuorelle tai murrosikäiselle esittää. (käytän jatkossa vain termiä 'lapsi')

"Mikä susta tulee isona?"

Tässä itse tänään hämmästyin tämän kysymyksen luonteesta ja mahdollisesta kieroutumasta.

Kysymys tekee monia olettamuksia. Yritän listata nämä olettamukset tässä, todennäköisesti en onnistu aivan täysin, mutta yritän silti.

Oletus 1. Meistä tulee jotakin muuta kuin jo olemme.

Tasa-arvoteesini

Eräs toimittaja kysyi minulta, mitkä ovat sinun tasa-arvoteesisi. Vastasin suunnilleen näin (Jos tulee lehteen, niin perästä kuuluu):

Hitaan ajattelun merkitys koulutuksessa

Kaleva-lehden  "Alakerrassa" 12.12.2013 kirjoittivat Pauli Siljander ja Juhana Siljander muunmuassa näin:  "Matemaattisen ajattelun ja ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen vaatii syvää keskittymistä, jotta oma ajattelu ja sen kautta syntyvä oivaltaminen ja oppiminen ovat mahdollisia" . Naulan kantaan ajateltua, johon iskuun on helppo yhtyä tällaisen vanhan "matikanopenkin".

Tarvitaanko kokeita tai koulukohtaisia testejä?

Kokeet muodostavat merkittävän osan koulunkäynnistä.  Erityisesti ylioppilaskirjoitukset hallitsevat lukion, ehkäpä koko kouluajankin  työskentelyä.  Kokeiden valvontaan ja tarkastamiseen  käytetään melkoinen osa opettajien työajasta. Kokeiden järjestämiseen käytetyt varat liikkuvat vuosittain varmaan kymmenissä, jollei sadoissa miljoonissa markoissa. Voisi siten odottaa, että kokeilla on tärkeä merkitys koulussa opeteltavien asioiden oppimisen kannalta.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä