Maria Ohisalo Köyhyyden torjunta on politiikan tärkein tehtävä!

Kaikki blogit puheenaiheesta Päästojen vähentäminen

Näkökulma: Autoilun tulevaisuuden suunnat

Itselleni autoilun tulevaisuuden suunta sekä Suomessa että laajemmin on vielä hahmottumaton enkä voi sanoa olevani minkään luokan asiantuntija tässä asiassa. Olen kuitenkin seurannut keskusteluja aiheesta eduskuntavaalien yhteydessä kiinnostuneena. Puolueiden sekä poliitikkojen kannanotot vaikuttavat perustuvan yksinkertaistuksiin ja joihinkin kehiteltyihin tavoitteisiin, joiden perustelut ovat aika huteria.

Onko mahdollista vähentää päästöjään ja säästää tinkimättä mistään?

Ylen laskuri kertoo, että ajamalla biokaasulla bensiinin sijaan vähennät hiilidioksidipäästöjäsi 2940 kg vuosittain (https://yle.fi/uutiset/3-10565705 - Laskelman on tehnyt Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto).

Gasumin laskuri kertoo, että säästät 830 euroa vuodessa. (https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/miksi-biokaasu/  - oletuksena on, että ajat 20000 km/v nykyisellä bensa-autollasi 6,2 l/100 km keskikulutuksella).

Ihmisen vaikutusta ilmastomuutokseen vähättelevät, mitä sitten pitäisi tehdä?

Moni pitää täälläkin lämpöä herättäviä ja joskus suorastaan jopa palopuheita kiistäen ihmisen toiminnan vaikutuksen ilmastonmuutokseen.  Mieleeni on monasti tullut, että miten sitten toimintaa pitäisi muuttaa teidän mielestänne. Seuraavia kysymyksiä nousee ensimmäisenä mieleeni:

Riihimäki-Tampere ja muut ratainvestoinnit kestävintä kehitystä

Maailman kasvihuonekaasupäästöt olivat viime vuonna noin 40.000 megatonnia ja Suomen päästöt noin 60 megatonnia eli 1,5 promillea. Tästä liikenteen osuus noin viidennes ja henkilöautoliikenteen osuus noin 11 % mikä megatonneissa laskettuna on 5-6 megatonnia, joka puolestaan on 0,15 promillea maailman päästöistä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä