Maria Ohisalo Köyhyyden torjunta on politiikan tärkein tehtävä!

Kaikki blogit puheenaiheesta OAJ

Koulutuskeskustelusta puuttuu realismi

Keskustelin eilen muutaman kollegani kanssa ja tajusimme opettavamme menneisyyden koulussa, jopa museossa. OAJ:n Porissa järjestämä nykykoulua esittävä pop up -koulu nimittäin eroaa lähes täydellisesti meidän työpaikoistamme. Pop up -koulujen lisäksi Suomessa on myös peruskouluja, joissa on oppilaita. Näissä vierailu ei tietenkään ole niin mukavaa, koska illalla ei pääse kuohuviinilasi kädessä Ellinooran konserttiin, vaan saattaa jopa nähdä Ellin repivän Nooraa hiuksista ja sitä seuraavan kiinnipitotilanteen.

Mikä on ammattijärjestön tehtävä?

Kesä on siitä mukavaa aikaa, että silloin on mahdollisuus syventyä erilaisten tekstien ja teosten lukemiseen. Joskus kuitenkin eteen tulee opuksia, joita ei olisi koskaan halunnut kohdata tai uskoa todeksi. Törmäsin sattumalta OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukan vuonna 2014 kirjoittamaan Koulutuksen suurvalta tienhaarassa -teokseen, joka pisti miettimään monia asioita. Tässä on linkki kyseiseen teokseen, jotta halukkaat voivat itse tutustua siihen ja tehdä omat tulkintansa:

Mitä paikallisen sopimisen lisääminen antaisi opettajille?

Olen seurannut hyvin huolestuneena Twitterissä käytävää keskustelua kunta-alan ja erityisesti opettajien työsopimuksiin liittyvän paikallisen sopimisen lisäämisestä. Keskustelua ovat käyneet innokkaina OAJ:n, JUKO:n ja KT:n edustajat. Keskustelu on ollut sen verran hyvähenkistä, että haliemojille olisi käyttöä. Keskusteluihin on tullut myös opettajien kysymyksiä siitä, miten paikallisen sopimisen lisääminen tavallista opettajaa hyödyttää. Vastauksia en ole vielä löytänyt, enkä myöskään keksinyt.

OAJ:n strategia

Strategia tarkoittaa suunnitelmaa, jolla pyritään saavuttamaan tavoiteltu päämäärä. OAJ:n strategia on sekava yksisivuinen dokumentti.

Ensiksi siinä mainitaan missio, että OAJ on vahva edun rakentaja ja valvoja. Mitenköhän vahva pitäisi määritellä? Mikä on riittävän vahva? Missiossa on kyse toiminta-ajatuksesta.

Neutraalia viestintää

Olin viime viikolla OAJ:n valtuuston kevätkokouksessa valtuutetun roolissa. Keskustelu oli monipuolista ja kiihkeää, etenkin perusopetuksen vuosityöaikakokeiluihin liittyen. Puhuttiin paljon myös OAJ:n viestinnästä asiaan liittyen, ja OAJ:n puolelta vakuutettiin, että asiassa pyritään viestimään neutraalisti ja antamaan jäsenistölle todenmukaista tietoa.

OAJ:n puheenjohtaja ja hallitus pakoilevat vastuuta

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen on sysännyt päätöksen vuosityöaikakokeiluista ammattijärjestön valtuuston niskaan. Todellisuudessa nykyinen OAJ:n valtuusto ei ole päättänyt vuosityöaikakokeiluihin liittyen yhtään mitään. Nykyinen valtuusto on hyväksynyt OAJ:n toimintasuunnitelman, jossa mainitaan seuraavaa: ”Työaikajärjestelmiä on uudistettu käynnistämällä paikallisia kokeiluja, ja nykyisten työaikajärjestelmien toimivuutta on parannettu. (tavoitetila)” Sanaa vuosityöaika ei mainita toimintasuunnitelmassa. Kokeiluthan voisivat olla jopa opettajistoa hyödyttäviä.

OAJ:n vuosityöaikavonkaus on mennyt syyntakeettomuuden puolelle

Uusimman Opettaja-lehden (1/2019) sivulta 51 löytyi artikkeli Yläkouluja toivotaan vuosityöajan kokeiluun. Kun vieläkään koko Suomesta ei löytynyt yhtään yläkoulua, joka haluaisi lähteä mukaan kokeiluun, on OAJ päättänyt lähestyä opettajia sivun kokoisella ilmoituksella, jossa ei ole yhtään hyvää syytä mukaan lähtemiselle. Jos jokin yläkoulu nyt jostain syystä lähtisikin mukaan, tällaiset yhden tai muutaman koulun kokeilutulokset ovat joka tapauksessa täysin yhdentekeviä.

OAJ:n vuosityöaikateatteriin ei kaivata lisänäytöksiä

Perusopetuksen vuosityöaikakokeilut käynnistyivät elokuussa uuden lukuvuoden alkaessa. Tuloksia kokeiluista on tullut vielä hyvin vähän, mutta niissä on selkeä viesti, jota ammattijärjestössämme ei haluta kuulla. Opettajan työmäärä ei ole kokeilun myötä vähentynyt vaan pysynyt ennallaan tai lisääntynyt. Aineenopettajathan ovat äänestäneet jo jaloillaan, eivätkä ole edes lähteneet mukaan kokeiluun, mutta jos tulokset ovat luokanopettajapuolellakin tätä luokkaa, jää jäljelle vain yksi kysymys. Onko tällaisessa ammattijärjestötoiminnassa mitään järkeä?

Huhtasaaren väitteet tutkittava välittömästi.

Tuoreimmassa blogissaan kansanedustaja Laura Huhtasaari kertoo saaneensa paljon viestejä oppilailta, joissa kerrotaan kuinka heidän koulussaan opettajat parjaavat tiettyä puoluetta ja neuvovat olemaan äänestämättä heitä. Hänen vastaanottamassaan aineistossa mainitaan koulujen nimiä, opetusaineita ja metodeja, joilla manipulointia harjoitetaan. Palautetta on Huhtasaaren mukaan tullut niin paljon, että hän kuvailee toimintaa laajamittaiseksi. Tämä Huhtasaaren vastaanottama aineisto on tutkittava välittömästi. 

Miesvaltaista hallitusta vastaan muodostumassa laaja AY-naiskoalitio

Naiset, OAJ, JHL, Tehy, Kiky

Vuonna 2015 näimme mielenkiintoisen työmarkkinasirkuksen, kun Sipilä kertoi kätilöiden kanssa käydyn keskustelun jälkeen tulleen siihen johtopäätökseen, että pakkolait perutaan. Pakkolait olisivat leikanneet terveydenhuollon ammattilaisilta jopa 3000€ vuodessa. Kyseessä oli tyypillinen Suomalaisten työnantajaliittojen kouluttama taktiikka, jossa ensin esitetään joku niin ylimitoitettu juttu, josta puoletkaan läpi mennessään olisi suuri voitto.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä